Maria Goos

Maria Goos (1956) is heel belangrijk voor de kwaliteit van het televisiedrama en heeft voor Het Toneel Speelt drie toneelstukken geschreven die een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten: Familie, Cloaca, De Geschiedenis van de Familie Avenier. Haar laatste stuk is Doek dat zij schreef voor Peter Blok en Loes Luca. Oumi met Nasrdin Dchar toert nog door de theaters.

 

Waarom telkens weer Shakespeare?
“Ik vind Shakespeare eigenlijk mooier om te lezen dan om te zien. Zijn taal is prachtig. Het heeft een prachtig ritme, het is vol, soms overvol van de metaforen en verwijzingen. Het is suggestief, lyrisch en geestig. Hij behandelt de grote thema's. Of eigenlijk zijn het geen thema's maar des mens- zijn drijfveren: liefde, haat, jaloezie, lust, wraak, vriendschap, verraad. De verhaallijnen in zijn werk zijn soms wat te groot; maar de psychologie is klein.”

Wat bedoelt u daar mee?
“Er was in zijn tijd nog helemaal geen sprake van psychologie. Het door specialisten te analyseren karakter moest nog uitgevonden worden. De personages van Shakespeare handelen altijd in extreme omstandigheden. Hamlet kan gespeeld worden als een eenzaam kind, een woedende puber, de personificatie van de zuivere ziel of de getraumatiseerde outcast. King Lear kan een dementerende man zijn, een impulsieve domoor, een nouveau riche, een harteloze vader, of een weke ijdeltuit. Elk tijdsgewricht zie je weerspiegeld in de interpretaties van de karakters in Shakespeares werk.”

Is Shakespeare volgens u nog steeds voor iedereen toegankelijk?
“Shakespeare schreef heel bewust voor alle lagen van de bevolking. Heeft de meester iets met een meesteres, dan is er een spiegelvertelling tussen het bedienend personeel waar hetzelfde thema wordt behanded, maar dan in een volkse uitvoering. In zijn tijd ging de ongeschoolde klasse ook nog naar Shakespeare. Dat is helaas niet meer. Het was geloof ik ook helemaal niet erg als je tijdens het stuk de zaal even verliet voor een drankje of iets dergelijks. Zo'n levendige Shakespeare die zowel de VMBO-leerlingen als de hoog opgeleiden kan bekoren, dat zou ik graag eens willen zien. Maar dan moet er erg veel aan de taal gesleuteld gaan worden en dat is nou juist Shakespeare's sterkste punt: zijn weergaloze dialogen. Als je die enorm gaat versimpelen, dan hou je niet veel meer over dan een zeventiende eeuwse soap.”

Wat is uw favoriete Shakespaere-stuk?
“Ik vind lang niet alle stukken meesterwerken hoor. Maar Hamlet, De getemde feeks, Romeo & Julia, King Lear en Macbeth zijn dat zeker wel.

© Het Toneel Speelt