Familie Avenier 3 en 4

1
3
4
5
6
7
8
9
2

Informatie

Een vierdelig feuilleton over een middenstandsfamilie in het Brabant van de twintigste eeuw.

We verlieten de familie Avenier vlak voor de begrafenis van de oudste zoon Jan in de warme zomer van 1970. Rita moet verhuizen, Bert staat op het punt uit te vliegen, Anneke flirt met Mohammed en Toos wankelt: blijft ze het witgoedimperium van de familie runnen met Janus en Christ als lastige mede-bazen of verlaat ook zij het nest om samen met Henk de souvenier-shop op Nieuw Guinea leven in te blazen… 

De Geschiedenis van de Familie Avenier deel 3 en 4
Inmiddels is het 1985 geworden. In deel 3 IK woont de familie niet meer in dezelfde straat of om de hoek. Maar op de camping heeft een aantal familieleden een vaste standplaats met daarop een caravan. Mohammed is teruggegaan naar Marokko, Bert werkt in de politiek en Janus heeft de handel in aandelen ontdekt. Anneke is getrouwd met de oom van Mohammed. Ze hebben net een baby gekregen. Het gaat de familie financieel voor de wind. Maar er klopt iets niet. 

Het slot van de familiegeschiedenis WIJ, speelt in het jaar 2000. Rita zit in het verpleegtehuis. De familie komt op nieuwjaarsdag langs. Zij verkeert voor het grootste deel van de tijd in haar eigen wereld. Soms verwart ze tijden en mensen. De geschiedenis van de familie Avenier wordt opnieuw geschreven. 

Personen deel 3 & 4 
Rita Avenier is weduwe van Jan Avenier, kruidenier. Zijn zus Pieternel de Kanter-Avenier is getrouwd met Christ de Kanter. Samen hadden ze een kroeg, zijn even naar Australië geëmigreerd en werden daarna filiaalhouders van Modern 2. Hun zoonTheo de Kanter is getrouwd met Saartje, die vertrokken is naar een kibboets in Israël. Ze hebben een dochter, Lea. Janus Avenier, broer van Jan en Pieternel, was eigenaar van Modern 1, 2, 3 en 4. Hij is voor de tweede keer getrouwd met Toos, de vroegere verloofde van zijn broer Henk Avenier, ex-matroos. Zij hebben een dochter, Merel. Met zijn overleden vrouw Annie kreeg hij Kleine Janus, Bert en Anneke, die getrouwd is met Abdel. Uit dat huwelijk is Yasmina geboren. Abdel en Anneke waren filiaalhouder van Modern 3. Abdel is de oom van Mohammed, de eerste Marokkaanse werknemer van Janus. Mohammed woonde tussen de dozen op zolder, later bij Rita op de flat.

Marcel Hensema -  Janus Tjitske Reidinga - Toos / Merel Carine Crutzen - Pieternel Gijs Scholten van Aschat - Christ Khaldoun Elmecky - Abdel Fockeline Ouwerkerk - Anneke Peter Blok - Henk / Jan Marisa van Eyle - Rita Guy Clemens - Theo Thomas Cammaert - Bert / Kleine Janus Sarah Jonker - Lea / Saar Nasrdin Dchar - Mohammed

Jaap Spijkers - regie Ronald Klamer - dramaturgie Thomas Rupert - decor Bernadette Corstens - kostuums Pelle Herfst - licht

Reacties

 Jan Linnebank:

Wat een ijskoud stuk. Ik heb toch redelijk goede herinneringen aan deel 1 en 2. Misschien omdat het toen nog het onderwerp en de vorm waren die prettig verrasten, of er was gewoon meer lading. Deel 3 is daarvan een slap residue. Het heeft geen diepgang en is langdradig. De typetjes en de paar grappen kenden we al. Deel 4 wordt bezet door de gedachtengang van de oude vrouw. Familiebanden en liefdesrelaties worden als opeenstapeling feiten geanalyseerd in koude dialoog met haar familie, er valt weinig mee te voelen. Gedurende het gehele stuk overheerst de ondertoon van egoïsme en aggressie. Hier kan ik me niet 3 uur lang mee identificeren. Matte liefdesdansjes van geesten kunnen dat niet goedmaken.

 

Jan Linnebank

 Toi van Gelder:

het spijt me heel erg, ik vond de acteurs erg mooi, het toneelbeeld heel mooi, maar het stuk .... echt, ik vond het niks! het leek wel een hoorspel. en dan alle verhalen in de verleden tijd en uit de derde hand. is dat nu toneel? ik kan ook wel een boek lezen. of beter: een feuilleton uit een damesblad. tjongejongejonge zeg! wel duizend keer hetzelfde ergerniswekkende goedkope taaltruukje achter elkaar en er gebeurde geen moer. dan kwam er wéér iemand naar voren en die begon dan wéér diezelfde woord- en taalgrapjes te maken en wéér over zichzelf (wat kan mij dat nou schelen) te vertellen. ooooh, hij viel uit een raam! nou en? en dan de volgende weer met oh, wat hield ik van je. nou en? ik bedoel, ik hield van je en daarom .... wat? niks dus. ik dacht wanneer houdt dit eindeloze gezeur en gezever over niks en dat domme zinloze gewandel en gedrentel achter dat achterdoek nou eindelijk eens op? wat duurde dat lang! en dan dat tempo! moest dat nu zo langzaam en traag? het was een dodelijk saaie en verschrikkelijk vervelende avond waar geen einde aan leek te komen. zei ik al dat ik de acteurs prachtig vond? dat wel! zo fijn om jullie te zien, maar oh! zo zonde van mijn avond, terwijl ik me er zo op had verheugd.

 

Toi van Gelder

 Tjitske de Groot:

Beste iedereen die de voorstelling van de geschiedenis van de Familie Avenier mogelijk heeft gemaakt, Vorig jaar kregen wij van iemand de kaartjes voor de eerste 2 delen van het stuk, we waren zo nieuwsgierig dat mijn moeder en ik vrijdag 13 Juni ook naar deel 3 en 4 zijn geweest. Ik ben 16 en ik vond het raar eigenlijk dat er zo weinig jongeren bij de voorstelling waren, wat mischien ook gedeeltelijk met het voetbal te maken had, maar bij de vorige delen was het ook het geval. Eigenlijk wilde ik jullie even laten weten dat ik het erg mooi vond en ik heb het tweede deel met tranen in mijn ogen gezeten.. zo mooi was het. Ik wilde jullie bij deze bedanken voor de mooie avond.

 

Tjitske de Groot

 Jan Blom:

Dank,dank,dank voor de geweldige voorstelling fam.Avenier!!!! Zeker deel 4 is ongelooflijk indrukwekkend. Ik heb 13/6 in Gouda een onvergetelijke avond beleefd en het stuk zal zeker nog lang in m´n herinnering blijven. Wilt u mijn grote complimenten aan een ieder die aan deze voorstelling heb gewerkt doorgeven?

 

Jan Blom

1 / 16

Please reload

Team en cast

1/1

© Het Toneel Speelt

7