Gijsbrecht van Amstel

lvGijsbrecht9560
lvGijsbrecht9516
lvGijsbrecht5795
5
7
6
4
1
3
2
12
8
10
11
9
2B9V9225 2
2B9V9036
Capture

Informatie

 

De Gijsbrecht moet je ooit een keer gezien hebben.

Voor de vierde keer in vijf jaar spelen wij de Gijsbrecht van Amstel in de Stadsschouwburg Amsterdam. Met nieuwe gezichten op het toneel. Jacqueline Blom is na Carine Crutzen en Marlies Heuer de derde Badeloch. Ook zij zal de voorstelling anders maken. We vinden het geweldig om deze traditie vast te houden. Omdat het zo ontzettend Nederlands is. Omdat we zo slecht met tradities omgaan. Omdat Vondel zo'n groot dichter en toneelschrijver is. Deze Gijsbrecht is mogelijk gemaakt door de Stadsschouwburg Amsterdam.

Het toneelstuk is  375 jaar ieder jaar gespeeld voor uitverkochte zalen. En ruim honderd jaar werd ieder Nieuwjaar met de Gijsbrecht in de Stadsschouwburg Amsterdam verwelkomd. In de jaren zestig werd het zelfs rechtstreeks uitgezonden op televisie. Er is geen land ter wereld met zo'n theatertraditie als Nederland met de Gijsbrecht van Amstel.   

 

Joost van den Vondel is de allergrootste schrijver die wij hebben.

De Grieken hebben Homerus, de Italianen Vergilius, wij hebben Vondel. Hij schreef Gijsbrecht van Amstel voor de opening van de stenen Stadsschouwburg aan de Keizersgracht. Dat was de allereerste in Europa. Een geweldige theater en Vondel bedacht er een nieuw Nederlands woord voor: SCHOUWBURG. Dat woord bestond helemaal niet .Wist u trouwens dat Vondel heel veel woorden heeft bedacht en dat hij een van de grondleggers is van het Nederlands zoals wij dat nu spreken. Vondel is een taalvirtuoos en omdat hij zo beeldend schrijft, lijkt het soms net of je naar een film zit te kijken.

 

De ondergang van Amsterdam

De Gijsbrecht (1639) speelt in de Middeleeuwen en gaat over de ondergang van Amsterdam. De stad wordt geplunderd, platgebrand en van de aardbodem weggevaagd. En dat gebeurt na een belegering van een jaar. Alles wat heilig is wordt kapotgemaakt. Nonnen worden verkracht, de bisschop op het altaar afgeslacht.

 

Mythe

De dominees begrepen Vondels Gijsbrecht niet. Of wilden het niet begrijpen - ze protesteerden tegen al dat roomse gedoe - en daarom mocht het niet op kerstavond in première gaan. Uiteindelijk mocht het na een paar kleine ingrepen alsnog gespeeld worden. De toeschouwers van toen en al die eeuwen erna hebben het stuk meteen in hun hart gesloten. Zij keken naar de vernietiging van hun stad door een stelletje barbaren. Maar zij herkenden in het stuk het verhaal van het oude Troje. Het reusachtige paard waarmee de Grieken de stad binnendringen is vervangen door een platte schuit, maar de truc is dezelfde. En zij wisten dat uit de vernietiging van Troje het machtige Rome is ontstaan. En welke stad was rijker, mooier en welvarender dan het Amsterdam van die tijd, ook wel de Gouden Eeuw genoemd. Vondel had met de Gijsbrecht de stad een mythe gegeven en daarmee kon het wedijveren met Rome, de

bakermat van de Europese beschaving. Amsterdam kreeg in een klap een geschiedenis om apetrots op te zijn. 

 

De Gijsbrecht gaat over liefde, hartstocht en trouw.

Als Gijsbrecht een held is, dan is zijn vrouw Badeloch dat helemaal. En wat schrijft Vondel ontroerend over die liefde, niet alleen tussen man en vrouw maar ook tussen broers. Want de Gijsbrecht is ook een hartstochtelijk stuk over de liefde van een man voor zijn stad, van een vrouw voor haar man, van een schrijver voor het toneel.

 

Credits
Mark Rietman - Gijsbrecht van Amstel Carine Crutzen, Marlies Heuer, Jacqueline Blom- Badeloch, vrouw van Amstel  Daan Schuurmans - Arend van Amstel, broer van Gijsbrecht & Portier van het klooster Paul Hoes Jules Croiset - Willebord, vader van het klooster & Gozewijn van Amstel, bisschop van Utrecht Bart Klever, Ad Knippels - Vosmeer, de spion & Broeder Peter Reinout Scholten van Aschat  Justus vanDillen- Bode & 4de Rei  Marissa van Eyle, Fockeline Ouwerkerk, Julia Akkermans - 3 Reien & Klaeris van Velzen & Rafaël  Leander de Rooij - Willem van Egmond Reinout Scholten van Aschat  Simon Heijmans -Diedrikck vanHaarlem & De Heer van Vooren

Jaap Spijkers - regie Willem Jan Otten - reien Laurens Spoor, Ronald Klamer - dramaturgie, bewerking, hertaling Guus van Geffen - decor Bernadette Corstens - kostuums Stefan Dijkman - licht  Leo van der Zijden - geluid Maud Mentink - produktie Marc van Bree - advies casting Leo van Velzen - fotografie

Reacties

 Martine:

Spannende en ontroerende Gijsbrecht. Blij dat ik er bij was! 

Martine

Judith:

Chapeau. Wat een geweldige Gijsbrecht. iedereen is zo ontzettend goed. Waaauw!

Judith

Simon: 

Het is een prachtig boek...ik heb het ademloos gelezen: wat een spannend verhaal en dan nog wel op rijm. Heel knap hoe de spelers met de tekst omgaan ...dat wel... maar er zit geen enkele spanning in en er zit geen enkele emotie in. Heel erg teleurstellend 

Simon

1 / 15

Please reload

Team en cast

1/1

Interviews

1/1

© Het Toneel Speelt

9