Willeke van Ammelrooy

Actrice Willeke van Ammelrooy (1944) heeft een enorme staat van dienst. Zij speelde de afgelopen decennia in tientallen gelauwerde toneelstukken, series en films, waaronder 't Schaep met de Vijf Pooten, De Lift, Lijmen/Het Been en het met een Oscar bekroonde Antonia. Voor de laatste twee rollen ontving Van Ammelrooy twee Gouden Kalveren. In januari is zij te zien in de titelrol in de serie Beatrix: Oranje Onder Vuur.     

                       

Wat heeft u met Vondel en de Gijsbrecht?
“Ik associeer de Gijsbrecht altijd met de eerste les die ik van toneelhistoricus Ben Albach op de Toneelschool kreeg. Ik was erg jong toen ik daar werd aangenomen, net 17, en ik wist eigenlijk helemaal niets van theater. Hij stelde allemaal vragen over toneel, waar ik niets van begreep. En aan mij stelde hij de enige vraag die ik wél wist, namelijk: welke voorstelling wordt elk jaar op 1 januari in de Stadsschouwburg gespeeld? Ik heb geen idee meer hoe of waarom ik het wist overigens. Maar dat antwoord heeft mijn reputatie wel gered. Anders was ik vermoedelijk meteen het stommetje van de klas geweest. We zijn vlak daarna ook naar een uitvoering geweest van de Gijsbrecht, al kan ik me daar niet veel meer van herinneren. Volgens mij was dat de versie met Ank van der Moer als Badeloch.”

Heeft u zelf ooit in een Gijsbrecht gespeeld?
“Nee, dat niet. Ik sprak toevallig laatst Kitty Courbois en Ellen Vogel. Die zijn net een generatie ouder dan ik en zijn volgens mij nog wel in een Gijsbrecht te zien geweest. Maar toen ik net van de Toneelschool afkwam, halverwege de jaren zestig, lag het stuk net onder vuur en stopte die jaarlijkse traditie. Ik vraag me af hoe je Vondel tegenwoordig weer interessant kan maken voor een groot publiek: ik ben ook heel benieuwd wat Het Toneel Speelt er uiteindelijk mee gedaan heeft. Ik heb het er onlangs met filmproducent Matthijs van Heijningen nog wel gekscherend over gehad dat ik in zijn filmversie Badeloch zou willen spelen. Maar ik geloof dat hij toch een jongere actrice zocht.”

Bent u nog van de generatie die op school verzen van Vondel uit het hoofd moest leren?
“Nee, dat niet. Ik zat op de HBS, daar deden we dat soort dingen niet. Op de Toneelschool natuurlijk wel.”

Wat vindt u ervan dat Het Toneel Speelt de traditie weer oppakt?
“Dat vind ik eerlijk waar geweldig! Daan Schuurmans zit er toch ook in? Die vind ik zo goed. Het lijkt me geweldig om als jonge acteur zo actief met Vondel bezig te zijn. Het lijkt me een enorme uitdaging om dat soort lastige teksten zo normaal mogelijk te brengen, alsof je gewoon aan de keukentafel zit. Zodat het publiek ook begrijpt wat je allemaal zegt. Dat is een kunst die niet iedereen beheerst. Dat geldt overigens ook voor andere stukken die eeuwen oud zijn hoor. Maar je moet de teksten denk ik wel behouden. Ik kan me ook Hamlet niet voorstellen in een vrije tekstbewerking.”

Denkt u dat de jeugd van tegenwoordig interesse bij te brengen is voor Vondel?
“Ik denk dat hier een schone taak ligt voor leraren Nederlands: leg die boeken maar op de tafels en praat er over! De Gijsbrecht is een stuk Nederlandse toneelgeschiedenis, daar behoor je toch op z'n minst iets van te weten, vind ik. Ik geef heel veel les aan jonge mensen die acteur willen worden. En die vragen altijd van alles over film en televisie. Maar een goed acteur heeft óók interesse in theatergeschiedenis. Dat soort kennis geeft je als speler veel meer body. Dát is waar het in dit vak om draait, niet om met je kop op televisie te komen. In die overtuiging ben ik wel fanatiek, ja.”
 

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

aanmelden


Het Toneel Speelt

Social media
adres

Telefoon: 020 620 8804
Meer contactgegevens
Voorstellingen
Pers
Colofon
© 2010 Het Toneel Speelt

Ontwerp en realisatie
Stijlbende & Peppered