Jeroen Krabbé

Jeroen Krabbé (1944) is één van de meest succesvolle Nederlandse acteurs. Hij was te zien in meer dan tachtig nationale en internationale film- en televisieproducties, waaronder Soldaat van Oranje, The Living Daylights en The Fugitive. Ook in theater speelde de acteur in tientallen stukken, waaronder Het Dagboek van Anne Frank en Amadeus. 

 

Wat heeft u met Vondel en de Gijsbrecht?
“Ik heb toen ik 16 jaar oud was gefigureerd in de Gijsbrecht! Ik moest het hele eerste bedrijf in een maliënkolder achter op het toneel staan. Er ging een wereld voor me open, ik vond het fantastisch! Ik begreep verder niets van de teksten natuurlijk. Maar het was een feest om er bij te mogen zijn. Ank van der Moer speelde Badeloch, en Ramses was Arend. En we mochten tijdens de bruiloftsscene van Roosje en Kloris gratis eten. Er werd dan een enorm lange tafel op het toneel gezet met echt eten en echte figuranten die een beetje vrolijk en hongerig moesten doen. Dat was natuurlijk geen enkel probleem, want we hadden geen cent te makken en grepen elke kans op gratis eten met beide handen aan.”

Heeft u daarna nog een keer een hoofdrol in een Vondel-voorstelling gespeeld?
“Ik heb samen met Krijn ter Braak als onderdeel van het eindexamen aan de Toneelschool een stuk van Vondel gedaan, onder regie van Ank van der Moer. Toen we dat repeteerden, merkte ik pas hoe verdomd moeilijk het is om die zinnen begrijpelijk en verleidelijk uit te spreken. Je mag het rijm natuurlijk niet verwaarlozen: het is ontzettend moeilijk om Vondel goed te spelen.”

Denk je dat jonge acteurs dat beter kunnen dan oudere acteurs dan?
“Ik heb in diezelfde periode Jozef in Dothan gezien, met een jonge Joop Admiraal in de hoofdrol. Dat was fantastisch! Dat was een van mijn helden. Die jonge generatie bracht die teksten van Vondel veel nuchterder, ging veel moderner om met de rijm, leek het wel. Ik ben heel benieuwd hoe mensen als Mark Rietman, Carine Crutzen en Daan Schuurmans dat nu gaan doen. Ik was ook een groot voorstander van het plan van Matthijs van Heijningen om een filmversie van de Gijsbrecht te gaan maken. Een fantastisch idee: door te tonen wat in de teksten alleen maar wordt verteld, kan je het verhaal heel goed ontsluiten voor een jonge generatie. Het is een enorm actiespektakel, vol strijd, afgehakte hoofden en verkrachtingen. Eeuwig zonde dat hij het financieel niet rond kon krijgen.”

U bent er dus ook een voorstander van dat Het Toneel Speelt de traditie van het op nieuwjaarsdag spelen weer in ere herstelt?
“Absoluut. We kennen eigenlijk veel te weinig van dat soort tradities in het Nederlandse toneel. Tradities moeten niet voort worden gezet om alleen de traditie trouwens: een traditie moet wel bestaansrecht hebben. Maar elk jaar een wisselende cast of regisseur kan volgens mij fantastische resultaten opleveren. Ik kan me van vroeger vooral nog herinneren dat het een groot feest was op 1 januari. Iedereen wenste elkaar ook gelukkig Nieuwjaar na de voorstelling.”

Heeft de moderne jeugd anno 2012 nog wel interesse in de Gijsbrecht dan?
“Dat hangt er helemaal vanaf hoe het gedaan wordt. Ik herinner me dat de Gijsbrecht vroeger vooral heel erg statisch was. Ik kan me nog herinneren hoe Johan Schmitz de teksten van Vondel reciteerde als hij op het toneel stond. De woorden gingen prachtig, gedragen de zaal in. Maar het was meer declameren dan spelen. Het raakte je niet, je dacht ‘het zal allemaal wel’. Jongeren haakten snel af: als er schoolklassen in de zaal zaten, hadden docenten de grootste moeite om de kinderen stil te houden. Het is natuurlijk ook een heel ingewikkeld stuk, lastig te begrijpen. Ik heb eerlijk gezegd ook nooit echt begrepen wat hij nou precies zei. Pas als Ramses op het toneel kwam, hikkend van dronkenschap, gebeurde er echt wat. Dan kwam er leven in de brouwerij.”
 

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

aanmelden


Het Toneel Speelt

Social media
adres

Telefoon: 020 620 8804
Meer contactgegevens
Voorstellingen
Pers
Colofon
© 2010 Het Toneel Speelt

Ontwerp en realisatie
Stijlbende & Peppered