Fedja van HuĂȘt

Fedja van Huêt (1973) is een van de vaste acteurs van Toneelgroep Amsterdam. Hij speelde de afgelopen jaren in een groot aantal stukken van Shakespeare. Op dit moment speelt hij de hoofdrol in Macbeth.

Waarom is het zo fijn voor een acteur om in een stuk van Shakespeare te staan?
Omdat de stukken zo enorm goed in elkaar zitten. Het zijn heel mooie verhalen, die vaak gaan over de maatschappelijke orde die tot chaos vervalt en dan moet worden hersteld. Ze vertellen over heersers die door hun macht worstelen met grote thema's - dat geldt voor Macbeth, maar ook voor Lear. Shakespeare snijdt met zijn stukken heel veel vragen aan over macht, maar komt elke keer bij een ander antwoord uit. Coriolanus is bijvoorbeeld te oprecht om echte politiek te bedrijven, terwijl Macbeth zich juist een weg naar de troon moordt. Het gaat over grootse, tijdloze zaken. Het is voor een acteur heel fijn om dat soort verhalen te spelen.”

Je bent goed bevriend met Daan Schuurmans, die nu in Lear gaat spelen. Praten jullie wel eens over hoe je het beste Shakespeare kan vertolken?
“Nee, eigenlijk niet. Er zijn wel acteurs die praten over de rollen die ze spelen. Maar ik geloof niet zo in een gemene deler omdat je in een stuk van dezelfde schrijver staat. Misschien lopen we wel tegen hetzelfde soort problemen aan. Maar de interpretatie van de tekst hangt heel erg af van de invulling die een regisseur er aan geeft.”

Zijn er nog rollen van Shakespeare die hoog op je verlanglijst staan om ooit nog een keer te spelen?
“Nee, ik ben ook geen acteur die lijstjes bijhoudt met rollen die hij nog wil doen. Ik heb wel mensen met wie ik graag nog een keer wil werken. Ik heb een paar jaar geleden met ZT Hollandia in een heel vrije bewerking gestaan van Richard III. De tekst was naar de achtergrond gebracht en vooral het idee van het verhaal bleef over. Ik zou nog wel eens graag in een versie willen staan die veel dichter bij het origineel blijft.”

Heb je nog een advies voor publiek dat naar een voorstelling van Shakespeare komt kijken?
“Ik denk dat het wel fijn is als je van tevoren al weet waar het stuk over gaat en wat Shakespeare er ongeveer mee bedoeld heeft. Dan kan je je tijdens de uitvoering zelf op alle andere zaken concentreren. De voorstelling wordt vaak erg ingekleurd door de visie van de regisseur. Ik denk dat het fijner kijken is als je al ongeveer weet waar het verhaal over gaat.”

Vind je het jammer dat er zoveel nieuwe interpretaties aan het werk van Shakespeare worden gegeven? Is het niet beter juist terug naar de kern te gaan, naar de manier waarop de stukken in zijn eigen tijd werden opgevoerd?
“Ik kan me daar eerlijk gezegd niet zoveel bij voorstellen. Dan zouden bijvoorbeeld ook alle vrouwenrollen door mannen moeten worden ingevuld. En dan zou je in de open lucht moeten spelen, met mensen die gewoon door het stuk heen praten en ondertussen vrolijk eten en drinken. Ik vind het ook veel interessanter om te zien wat iemand met die tekst doet die vier eeuwen geleden is geschreven. Dat is juist de reden dat ik zelf graag naar toneel ga: ik wil worden verrast door de handtekening van de maker. Ik wil graag zien hoe een regisseur mij op een nieuwe manier tot de kern en de essentie van het stuk en de personages weet te brengen.”
 

Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

aanmelden


Het Toneel Speelt

Social media
adres

Telefoon: 020 620 8804
Meer contactgegevens
Voorstellingen
Pers
Colofon
© 2010 Het Toneel Speelt

Ontwerp en realisatie
Stijlbende & Peppered